martes, 6 de octubre de 2015

Canvi i paradigmes en l'educació.

Tots estem d’acord en que el mon on vivim es canviant. També ens posaríem d’acord si diem que el ritme de canvi es exponencial en el temps. El mon ha canviat molt més en els darrer 60 anys que, dels anys 50 al segle XIV i podem dir que aquest canvi s’ha accentuat encara més en els darrers 20 anys. De la mateixa manera, en el context educatiu podem trobar diferències més grans entre l’entorn que viu un alumne d’avui en dia i el que va viure el seupare/mare/professor 30 anys endarrere.

L’aparició d’internet, xarxes socials i tecnologies mòbils ,han suposat un canvi de paradigma en la relació entre l’alumne i el seu entorn i, inevitablement, hauria de suposar un canvi de paradigma en relació a la seva educació. Segons l’educador Richard Gerver, l’educació ha de convertir-se en un vehicle de capacitació i no de restricció. En aquest sentit, el popular conferenciant opina que, en la nova educació, s’hauria d’intentar potenciar les capacitats que tenen els nens d’avui en l’entorn digital de manera que ells mateixos sentin que poden ocupar un lloc constructiu i positiu al mon.

En la nova educació, el professor deixa de ser l’únic posseïdor del coneixement sinó que aquest pren sentit en moltes direccions (coneixement professor-alumne, alumne-grup, entre alumnes). Aquest nou paradigma suposa per a l’alumne la capacitació en la recerca d’informació, la destria, la reflexió i l’exposició. En relació amb això, les preguntes que formuli el docent prenen una importància capital. El Sr. Gerver posa com exemple la pregunta: “En que consisteix l’empatia?” o, per contra, “Com creus que seria la teva vida si fossis una tortuga?” la segona, apart de despertar l’interès en l’alumne, implica un treball de recerca, introspecció, reflexió i finalment experimentació del que es realment la empatia... per contra, la primera pregunta es limita a descriure uns coneixements, probablement ja definits en un llibre de text o pel professor, sense cap participació per part de l’alumne.



Els alumnes, ja son diferents. Ara el que toca es formar-nos els adults de manera que entenguem el nou paradigma i eduquem en les millors condicions per a poder exprimir totes les possibilitats que la societat d’avui en dia ens dona.



No hay comentarios:

Publicar un comentario