lunes, 26 de octubre de 2015

El marge dels docents en l'aprenentatge per competències

Si féssim un sondeig, a peu de carrer, de la visió que tenen les persones sobre l’educació, trobaríem molt encertat l’escenari de la transmissió de coneixements alumne-professor mitjançant, únicament, l’exposició magistral. Aquesta visió s’allunya molt, no tan sols del paradigma de la societat 2.0, com hem exposat en anterior entrades, si no de les noves tendències en quant a la concepció de l’ensenyament... l’adquisició, no de coneixements només si no de competències!

En parlar de noves tendències, i adquisició de competències es fàcil caure en la trampa de la dicotomia entre pràctica i teoria... veure la educació tradicional com a sola transmissió de coneixements enciclopèdics i les noves tendències com una escola d’alumnes permanentment en activitat i pràctiques. Alguns autors han detectat aquest efecte i classifiquen la diferenciació entre teoria i pràctica com a falsa.

Contradiccion (o Dicotomia)
No es pot entendre el canvi de metodologies en l'educació com
una direcció radicalment contrària a les metodologies tradicionals

Aprofundint en el concepte de competència, el Sr. Antoni Zabala, llicenciat en filosofia i ciències de l’educació, analitza, en la seva obra, les diferents definicions del terme competències i resumeix:

-          La competència es la capacitat o habilitat de efectuar tasques o fer front a situacions diverses de forma eficaç en un context determinat. Amb aquest objectiu es necessari mobilitzar actituds, habilitats i coneixements al mateix temps i de forma interrelacionada.
El concepte de competències, doncs, no exclou els coneixements de l’equació de l’aprenentatge sinó que els integra dintre d’un conjunt de components interrelacionats: les actituds, els procediments i els coneixements. Segons Zabala, “La millora de la competència implica la capacitat de reflexionar sobre la seva aplicació i per assolir-la es necessari el recolzament del coneixement teòric”.

Una vegada queda clar la necessitat de l’aprenentatge mitjançant competències i que aquestes es construeixen a partir de 3 components fonamentals: actituds, procediments i coneixements, ens queda el repte de traslladar aquesta metodologia a la realitat de l’aula.

Molts de professors de secundaria, entre els quals, com futur professor, m’hi conto, veiem impossible l’aplicació pràctica de l’aprenentatge basat en competències en haver d’atendre els continguts marcats als currículums. D’on traiem el temps per realitzar activitats per desenvolupar les actituds i els procediments quan, amb sort, tenim prou temps per a traslladar tan sols els coneixements?

Aquesta qüestió recau en el comú error de la dicotomia teoria vs pràctica... el catedràtic Felipe Zayas defèn, al respecte que: així com els 2 primers graus de concreció curricular recauen sobre estaments (en part) externs al professorat, la planificació d’activitats a l’aula es responsabilitat dels docents... “Son  els professors (en grup o individualment) qui han de traduir el projecte de centre en activitats i tasques d’aprenentatge”.

El problema de fons, per als docents, ve de deixar-se emportar per el contingut dels llibres de text com si aquests marquessin els continguts i les metodologies a emprar en el curs. Ve de la “renúncia per part del professorat a interpretar, adequar i concretar el currículum oficial d’acord amb el context educatiu”.

S’han de reconèixer les dificultats d’aplicar l’aprenentatge per coneixements en el sistema educatiu d’avui en dia. Però aquestes dificultats no ens poden excusar, com a docents, per a la deixadesa en l’últim nivell de concreció curricular de la qual en som responsables i ens dona el marge de maniobra per el qual podem introduir canvis cap a una bona direcció.

No hem de deixar que el contingut marcat per una editorial ens limiti les possibilitats que tenim els docents formar persones competents per el que es proposin a la vida.

No hay comentarios:

Publicar un comentario