sábado, 17 de octubre de 2015

El paper del docent en la formació en competències digitals

Vulguem o no, vivim en un món on les TIC no poden ser obviades… des de la irrupció d’aquestes, ha canviat la manera en que ens relacionem, comprem, viatgem, treballem, ens formem, organitzem esdeveniments... podríem posar tants exemples com volguéssim. L’educació, per suposat, no hauria de trobar-se aliena a aquest fenomen.



Es per això que s’ha inclòs a les competències bàsiques en la formació obligatòria de tota la Unió Europea, la formació en competència digital i tractament de la informació. Segons el professor de Tecnologia educativa Jordi Adell , la competència digital i de tractament de la informació es fonamenta en 5 aspectes fonamentals: la competència informacional, la competència informàtica, les alfabetitzacions múltiples, la competència cognitiva genèrica (habilitat per convertir informació en coneixement) i l’educació en ciutadania digital.



Entenc que la necessitat d’educar en les TIC ve donada, no només per la disposició curricular, si no també, principalment, per una realitat objectiva: s’ha de formar als alumnes per a respondre les preguntes que es trobaran al llarg de tota la vida i, el que és segur, es que les preguntes d’aquí vint anys i les seves respostes seran radicalment diferents a les que tenim avui en dia. Les TIC esdevenen l’element estructural mitjançant el qual educar els alumnes en la recerca de respostes. Però, quin paper hi juga aquí el professor?



Segons el teòric de l’ensenyament Geroge Siemens, el docent te una importància capital en aquest procés. El docent participa com a amplificador de continguts, com la persona que disposa els conceptes claus per a que els estudiants s’hi trobin de forma recurrent, com a  acompanyant de l’alumne en el procés de donar sentit a l’entorn digital, com a agregador de continguts segons les necessitats a l’aula ho vagin demanant, com a modelador més enllà de les activitats de lectura i aprenentatge...
Vídeo testimonios Alovera - Consultando el móvil 2
Les TIC ja formen part de la vida dels adolescents
de manera natural. Ho hem de veure com un avantage.

  
Com a futurs professors, em d’afrontar la docència en les competències digitals amb l’entusiasme que suposa la descoberta d’eines efectives per a provocar el canvi en l’educació que nosaltres, com a generació que ha crescut amb les noves tecnologies però amb una educació d’esquenes a aquesta realitat, no vam tindre la oportunitat d’experimentar. Es el torn, doncs, d’experimentar-lo com a docents i, junt amb el nostre propi aprenentatge, afavorir l’ús de les noves tecnologies per part dels alumnes en tots els contextos.


L’exposat anteriorment, com moltes altres coses a la vida, es més fàcil de dir que de fer. He de reconèixer que, com a alumne d’un sistema educatiu caduc, considero més fàcil quedar-me en la seguretat que dona el que un ja coneix: classes magistrals, alumnes atents a l’explicació, ensenyament unidireccional, i avaluació mitjançant puntuació en l’examen. I es en aquests punts on el màster que estem cursant m’està resultant un xoc important. Imagino que es tracta d’un sentiment normal però, a la vegada, he de dir que m’engresca el fet que el paper del professor sigui tant canviant amb el temps. Els canvis pertorben la nostra zona de confort... a vegades només necessitem l’empenta de la convicció per a adoptar aquests canvis i enriquir-nos com a professionals i persones de l’era digital.

No hay comentarios:

Publicar un comentario