miércoles, 2 de diciembre de 2015

Selecció massa natural

Recordo com si fos ahir el dia que vaig afrontar la prova de selectivitat… ja fa més d’un parell d’anys, concretament al 2006. Després de 10 anys de escolarització obligatòria, 2 de batxillerat i 3 lleis educatives (per un any no em toca la 4ª), allà estava, front un paper amb preguntes i amb un bolígraf, sigut en una cadira amb 300 estudiants dintre d’un gimnàs. Definitivament era el final d’una etapa… mai més hauria de tornar a fer cap assignatura de les que no m’agradaven; cap biografia més d’autors de llengua castellana ni catalana, cap més explicació avorrida sobre Història d’Espanya…

Mirant-ho amb la perspectiva que em dona el Màster de Professorat em pregunto: de què em va servir tancar-me a casa aquelles caloroses setmanes de juny memoritzant les circumstàncies de la constitució de Cadis (1812)? Per suposat, em va servir per a poder accedir a la universitat que volia. Però més enllà d’això, parlant del procés d’aprentatge no em va servir absolutament per res... només vaig superar l’obstacle que representava aquell examen de història, però mai més he tornat la vista enrere, ja no recordo res, va ser la antítesis del que ha de ser un aprentatge significatiu.


Overcoming Obstacles
Una vegada superat un obstacle, m'en n'oblido per afrontar el següent. No busquem això en el procès d'aprennetatge

I no només penso en aquelles setmanes d’estiu, penso en tots aquells anys que vaig estudiar anterior a aquell examen... com bé diu Antoni Zabala: “les proves de selectivitat universitària condicionen totes les anteriors ... allò que s’avalua en aquestes proves es converteixen en els vertaders continguts de l’aprenentatge”. Realment és coherent que al currículum es parli de competències bàsiques, quan al final se’t “selecciona” mitjançant una prova escrita dissenyada per a la seva fàcil correcció?

Evidentment, si volem parlar honestament d’ensenyament per competències, l’avaluació d’aquestes ha d’anar més enllà i, amb aquest objectiu, hem de deixar de pensar en les proves com fi últim i començar a adoptar l’avaluació com a part fonamental del procés d’aprenentatge. Segons Antoni Zabala, “l’avaluació ha de ser el mitjà per a reconèixer la capacitat de l’alumne per a aplicar allò que aprèn en situacions reals” i per situacions reals no ens referim a una prova escrita amb 5 preguntes memorístiques si no, almenys, situacions-problema que “permetin al mateix alumne reconèixer si els esquemes d’actuació apresos poden ser útils per superar situacions reals en contextos concrets”.



El fet que l’alumne reconegui la adequació de les seves competències als problemes proposats, implica un sistema on la reflexió prengui un paper important. En aquest sentit, el sistema d’avaluació que Jose Luís Castillo proposa, com a element d’avaluació, es l’Autoavaluació. En aquest procés d’autoavaluació l’alumne ha de partir, per una part, amb tots els continguts del currículum, i per l’altra un document indicador de competències (per exemple, rúbrica). L’alumne haurà de fer una reflexió diària sobre el contingut que s’ha treballat, els indicadors de competències utilitzats i el que ha anat fent. Aquest procés reflexiu i d’Autoavaluació comporta un acompanyament per part del professor per a que validi el procés i per a que l’alumne aprengui del que ha fet be i malament.

Una altra proposta, en el mateix sentit, seria la de portafolis d’aprenentatge promoguda per Jordi Adell. L’alumne hauria de portar un registre de totes les feines que es van fent a classe acompanyat amb reflexions sobre l’après, compartint-ho amb els demés alumnes. Això últim genera una sèrie d’avantatges com l’aprenentatge en la comparació dels uns amb els altres, la presa de consciència de l’evolució de la pròpia evolució en l’aprenentatge, etc...


Arribats a aquest punt entenem que els exàmens finalistes no serveixen més que per seleccionar i  que, per assolir un aprenentatge significatiu, l’avaluació ha de prendre un altre rol. Dit això se’m plantegen les següents qüestions: Es possible canviar els sistemes d’avaluació quan l’únic objectiu del sistema educatiu es preparar per la prova de selectivitat (millor no parlem de les revàlides  que s’atraquen)? Es possible canviar la visió sobre l’avaluació quan la gran majoria de l’entorn de l’alumne (família, comunitat...) només entenen una avaluació en base a una qualificació entre 0 i 10? Més enllà, es possible canviar la visió de l’avaluació quan, per accedir a la majoria de llocs de feina a l’administració, s’ha de passar per una provaescrita selectiva?




En la meva opinió, penso ens trobem davant un repte monstruós, el de abolir les proves finalistes “selectives”, vivint en una societat “selectiva”. Un repte monstruós que haurem de superar si realment volem que el sistema educatiu canviï cap a un sistema coherent basat en competències i en aprenentatge significatiu. Un aprenentatge per a la vida.





No hay comentarios:

Publicar un comentario