Navegant per el
Màster de Formació del Professorat, un es troba front reptes que mai no hagués
imaginat a l’hora de matricular-me. Al principi, les assignatures eren caixons sense
gaires relacions els uns amb els altres. Por a poc, moltes assignatures van
agafant el mateix sentit…
Ahir mateix, dilluns,
vam comentar a l’assignatura “L’alumnat de secundaria” els principals models d’aprenentatge
que s’han aplicat en els segle XX. Concretament el conductisme i el cognitivisme.
Aquest últim defineix l’aprenentatge com un procés de modificació del
coneixement; descriu a l’alumne com a subjecte actiu de l’aprenentatge...
NAIXEM PER APENDRE!
Dins d’aquest
corrent, hi trobem la “Teoria de l’aprenentatge significatiu” del psicòleg
David Ausubel, on defineix l’aprenentatge significatiu com “aquell que sorgeix
quan l’alumne actua com a constructor del seu propi coneixement, relaciona els
conceptes a aprendre i els hi dóna un sentit a partir de l’estructura
conceptual que ja posseeix".
Diferències entre mestres conductistes i constructivistes... A on situeu l'ensenyament per competències?https://t.co/060rdoOlrP #edubateMA
— Vicent Cardona (@Socvisen) octubre 27, 2015
És a partir d'aquí on, per a mi, comença a prendre sentit l’aprenentatge mitjançant competències
que defensa Antoni Zabala. Al capítol 6 del seu llibre, exposa
que l’aprenentatge d’una competència no pot provenir d’un aprenentatge mecànic
(aprenentatge superficial, només memoritzat) sinó que ha d’implicar “el major
grau de significativitat i funcionalitat possible”.
![]() |
Hem de construir a partir dels coneixements de l'alumne |
A l’anterior
entrada vam definir les components de l’aprenentatge per competències. M’ha
sembla molt interessant analitzar l’aprenentatge de cada component per separat.
En resum:
-
Aprenentatge
de fets i conceptes:
Els fets, en primer moment, s’han de memoritzar per a després associar-lo al
concepte corresponent. Es pot comprendre un concepte a partir d’activitats complexes
que promoguin un vertader procés d’elaboració i construcció personal d’aquest. Els
conceptes s’han après quan s’és capaç de utilitzar-los per a la interpretació, comprensió
o bé, com s’ha dit abans, quan s’és capaç de situar fets, objectes o situacions
concretes en aquell concepte que els inclou.
-
Aprenentatge
de procediments:
S’aprenen
mitjançant un procés d’exercitació tutelada i reflexiva a partir de models
experts. Es reforça amb l’aplicació pràctica en diferents contextos.
-
Aprenentatge
d’actituds:
S’aprenen mitjançant elaboracions complexes de caràcter personal amb una
gran vinculació afectiva. S’aprèn també mitjançant processos reflexius i de
posicionament personal front situacions conflictives que obliguen a l’establiment
de pautes de comportament.
Començo l’entrada dient que no m’imaginava trobar-me els reptes que em trobo a aquest màster... amb això vull dir, que quan em plantejava la opció professional de la docència, ho feia pensant en l’educació com el model que vaig experimentar com a alumne. Desprès d'interioritzar els conceptes d’aprenentatge constructiu i significatiu, no entenc com encara alguns docents es poden basar en la concepció de l’alumne com a subjecte passiu. Hauria de constituir un repte de tot el sistema educatiu, no només els docents, l’assoliment de l’aprenentatge el més significatiu possible partint de la màxima que les persones naixem per aprendre i hem de ser protagonistes del nostre propi aprenentatge.